حقوقی

بهترین وکیل چک در کرج ⚖️ پیگیری دعاوی وصول چک صیادی و برگشتی

در صورتی که چک از شخص یا سازمانی دریافت کرده اید و در وصول آن دچار مشکل شده اید، حتما برای اقدام به برگشت زدن چک یا سایر اقدامات با وکیل چک در کرج مشورت کنید.

وکیل امیر صادقی زاده بهترین وکیل کرج

موسسه وکالت و مشاوره حقوقی صادقی‌زاده

  • شماره ثبت: 16
  • سال تاسیس: 1385
  • دانش آموخته دکترای حقوق خصوصی

بخشی از همکاریهای ما:

5/5 - (1 امتیاز)

بهترین وکیل چک در کرج کیست؟

همانگونه که می دانیم چک یک سند تجاری است که در واقع به عنوان وسیله پرداخت از آن بهره برده میشود. داشتن وصف تجاری برای این سند مهم تا جایی است که برابر اصول حقوقی ما چک از مزایایی برخوردار است که دارنده چک می تواند برای وصول وجه آن از این امتیازات بهره ببرد. که در مورد یک برگ عادی معنا ندارد.

مثلا گفته میشود چک وصف تجریدی دارد یا وصف تنجیزی دارد. یا در مورد چک اصلی داریم به نام اصل استقلال امضائات واز این دست.

برابر اصول حقوقی ما چک سند رسمی نیست بلکه سند عادی لازم الاجراء است. یعنی شخص دارنده چک می تواند با درد ست داشتن اصل چک به منظور وصول وجه آن به اجرای ثبت اسناد مراجعه کند.

وکیل چک در کرج
وکیل چک در کرج

البته به یاد داشته باشیم در هنگام مراجعه به اجرای ثبت نمیشود علیه ظهرنویس یا همان شخصی که ضمانت صادرکننده چک را نموده است اقدام نمود. بلکه صرفا از طریق دادگاه می توان علیه صادر کننده و ظهرنویس متضامنا طرح دعوی نمود.

انواع چک چک تایید شده

برخلاف چک های عادی، این چک ها از نظر وکیل چک در کرج، از اعتبار پرداختی بالاتری برخوردارند. زیرا بانک، وجود وجه چک را در حساب، تایید می کند. به این ترتیب که حساب صادر کننده را به میزان مبلغ مندرج در چک، جدا و مسدود می کند و وجه تایید شده را، تنها به دارنده چک، پرداخت می کند.

چک تضمین شده یا بانکی

یکی دیگر از انواع چک است که به تقاضای مشتری، توسط بانک صادر می شود. این چک، در وجه خود بانک صادر کننده و یا یکی از شعب همان بانک خواهد بود. مزیت این چک، تضمین پرداخت وجه، توسط بانک است.

چک رمز دار یا بین بانکی

چکی است که به تقاضای مشتری، توسط بانک، برای یکی از بانک های دیگر در سطح کشور، صادر می شود. و در واقع، باعث انتقالات مالی، از حساب بانکی مشتری، به بانک دیگر می شود. این چک ها همراه با رمز صادر می شوند.

چک مسافرتی

از دیگر انواع چک، چک مسافرتی است که در عرف، تحت عنوان تراول چک، شناخته شده است. در واقع، چکی است که توسط بانک، صادر می شود و مبلغ چک، بر روی آن درج شده است. برای پیگیری دعاوی مرتبط با چک برگشتی حتما از کمک و راهنمایی وکیل چک برگشتی در کرج بهره مند شوید.

چک سفید امضا

چک سفید امضا، از انواع چک است. چکی است که توسط صادرکننده، امضا شده است، اما نام دارنده، تاریخ چک و سایر موارد، در آن قید نشده است.

چک مدت دار

چک مدت دار یا وعده دار، چکی است که امروز، برای مدتی بعد صادر شود و تاریخ صدور و سررسید آن متفاوت باشد. مثلا امروز صادر میشود که شخص دارنده دو ماه بعد از صدور چک به بانک ونسبت به وصول وجه آن اقدام نماید.

نوع دیگری از چکها وجود دارد که به موجب قانون جدید صدور چک مورد استفاده غالب مردم قرار میگیرد و آن چک موسوم به چک صیادی است.

شرایط صدور چک از نظر وکیل چک کرج

بدیهی است یک شخص محجور مثل کودک یا سفیه نمی تواند مبادرت به صدور چک کند. شخص صادرکننده باید اهلیت استیفاء داشته باشد. یعنی امکان بهره وری از حقوق مالی را داشته باشد وگرنه کلیه معاملات او بسته به مورد باطل یا غیرنافذ است.

بهترین وکیل چک برگشتی در کرج
بهترین وکیل چک برگشتی در کرج

صدور چک در واقع عمل حقوقی است بنابراین می بایست برابر ماده 190 قانون مدنی از شرایط قید شده برای صحت معامله برخوردار باشد. علاوه بر این چک باید بوسیله امضاء صادر شود.

سؤالی که معمولا از وکیل  چک درکرج پرسیده می شود این است چک صیادی چیست؟

مقصود از چک صیادی چکهای بنفش رنگی است که به منظورکارسازی وارائه به بانک جهت وصول می بایست در سامانه صیاد ثبت شده باشد.

سوال دیگری که معمولا از وکیل چک درکرج  سؤال پرسیده میشود که مزیت چک صیادی نسبت به چک سنتی چیست؟

کرج وکیل اینگونه پاسخ می دهد: مزیت چک صیادی این است که در صورتیکه دارنده چک نسبت به برگشت زدن چک اقدام کند بانک مرکزی نسبت به توقیف سایر حسابهای بانکی  به میزان مبلغ چک اقدام می کند.

در چک صیادی امکان ثبت آن به صورت در وجه حامل وجود ندارد. این هم یکی از مزایای چک صیادی نسبت به چک سنتی است. اما شاخصه مهم و بسیار ارزنده چک صیادی این است که در صورت مراجعه دارنده چک به دادگاه،دادگاه دیگر نسبت به تشکیل جلسه رسیدگی اقدام نمیکند بلکه صرفاً نسبت به صدور اجراییه اقدام می کند وپرونده را به منظور اجرای حکم به اجرای احکام ارسال می کند.

یکی دیگر از ویژگیهای مهم چک صیادی از بیان وکیل وصول چک در کرج یا به اصطلاح وکیل چک برگشتی گفته میشود امکان استعلام با استفاده از کدرهگیری مندرج در متن چک است.

اینکه گفته شد چک وصف تجریدی دارد از بیان وکیل وصول چک در کرج که سالیان متمادی در این زمینه فعالیت مستمر دارد: وصف تجریدی یعنی اینکه چک به محض صدور از منشاء دین خود جدا میشود ودادگاه دیگر در مورد اینکه چک بابت چه موضوعی به دارنده داده شده است ورود نمیکند. مگر اینکه صادرکننده چک با دلیل ثابت کند دارنده چک مستحق دریافت وجه آن نیست.

مثلا چک تضمین بابت تخلیه است مستاجر اگر ثابت کند که ملک را تخلیه وتحویل مالک داده است اگر مالک نسبت به مطالبه وجه چک تضمین اقدام کند در این حالت دادگاه میتواند حکم به بی حقی دارنده چک صادرکند.

نقل وانتقال اسناد تجاری از خصوصیتهای سند تجاری است. گاهی دارنده چک مبادرت به انتقال چک به دیگری میکند. معمولا این اتفاق در مورد چکهای سنتی از طریق پشت نویسی صورت میگرفته است.

علی دارنده چک؛ آن را به تقی منتقل میکند. صادرکننده که نام او جعفر است در دادگاه ادعا میکند که علی مستحق وجه چک نیست چون بابت تضمین تخلیه بوده است. در این حالت حسن دارنده با حسن نیت است ودر واقع دعوی بین علی وجعفر است وارتباطی به حسن ندارد. به تقی گفته میشود دارنده با حُسن نیت.

نکات مهم در خصوص چک

در مورد چک موضوعی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است و آن این است که برخی از افراد در حین معامله، مبادرت به صدور چک میکنند. مثلا شخص آپارتمانی را خریداری میکند و به فروشنده چک با مبلغ و تاریخی مشخص میدهد. چنانچه در این میان خریدار با بد عهدی طرف مقابل خود یعنی فروشنده مواجه شود عملا کاری از عهده او ساخته نیست؛ چرا که چک وصف تجریدی و تنجیزی دارد. به این معنا که از نظر قانون؛ دارنده چک طلبکار است.

نکته ای که وکیل چک در کرج به آن توجه دارد این است که اگر چک به فرد مقابل داده شد حال آنکه معلوم شود طرف مقابل کلاهبردار بوده است یا چک شخصی به سرقت رود یا آن چک مورد خیانت در امانت واقع شود میتواند با مراجعه به بانک دستور عدم پرداخت را صادر کند. و از آن سو هم نسبت به طرح شکایت اقدام و مبادرت به ارائه گواهی طرح شکایت به بانک نماید.

چنانچه شخص ذینفع در اینباره اقدام نکند بانک وجه چک را در صورت کفایت موجودی در حق دارنده چک کارسازی میکند. ودر غیر این صورت نسبت به صدور گواهی عدم پرداخت با قید عدم کفایت موجودی اقدام میکند. پس بهتر است هراقدامی با متخصص مجرب در این زمینه مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. خداخیرت بده آقای صادقی، با کمک شما تونستم چکی رو که ماهها دنبال نقد کردنش بودم رو پول کنم دست شما درد نکنه که کمک کردین تا مشکلم برطرف بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا