کیفری

بهترین وکیل هتک حرمت در کرج، پیگیری 0 تا 100 دعاوی هتک حیثیت

هتک حرمت در واقع هر رفتاری است که موجب آن باشد کرامت وحیثیت انسانی خدشه دارشود. توهین (ماده 608 و 609 قانون تعزیرات)، افتراء (ماده 697 قانون تعزیرات)، نشراکاذیب (ماده 698 قانون تعزیرات) قذف (ماده 245 قانون مجازات اسلامی)، هجو (ماده 700 قانون تعزیرات) از مصادیق هتک حرمت است. برای پیگیری این نوع دعاوی میتوانید همین حالا با بهترین وکیل هتک حرمت در کرج تماس بگیرید.

وکیل امیر صادقی زاده بهترین وکیل کرج

موسسه وکالت و مشاوره حقوقی صادقی زاده

  • شماره ثبت: 16
  • سال تاسیس: 1385
  • دانش آموخته دکترای حقوق خصوصی

بخشی از همکاریهای ما:

5/5 - (1 امتیاز)

نمونه هایی از هتک حرمت و حیثیت

مثلا شخصی با استفاده از کلمات رکیک به دیگری توهین کند هتک حرمت صورت گرفته است.

یا همچنین شخصی بیاید همه جا پشت سر یک پزشک بگوید فلانی از فلان جا سرقت دارو میکند یا فلانی پولکی ومادی است وبدین وسیله مرتکب جرایم افترا و نشراکاذیب نسبت به این پزشک شود.

یا شخصی دریک جمع برگردد به دیگری بگوید توزناکار هستی این میشود قذف.

در واقع هتک حرمت، جرم علیه شخصیت معنوی افراد است .البته در قانون جرایم رایانه ای به جای هتک حرمت از هتک حیثیت استفاده کرده است. به نظر می رسد تفاوتی بین هتک حیثیت وهتک حرمت درکارنباشد جون از نظر عرفی و منطقی هر دو، نتیجه ارتکاب رفتارهای چهارگانه یاد شده است.

بهترین وکیل هتک حرمت در کرج
بهترین وکیل هتک حرمت در کرج

هتک حرمت در قوانین کشور

.البته در قانون جرایم رایانه ای هتک حیثیت در فرض رفتاری پیش بینی شده که شخص مبادرت به افشای اطلاعات خصوصی ومحرمانه افراد در قالب صوت، تصویر یا انتشار اخبار دروغ نماید.

به نظر باید گفت هتک حیثیت وحرمت باید به عنوان نتیجه جرم تلقی شود واز این رو فقط در مواد 16-18 قانون جرایم رایانه ای می بایست شرط ضروری ومهم را همان هتک حیثیت دانست.

بخشی از بندهای قانونی برای وکیل هتک حرمت در کرج

در قانون بندها و ماده های قانونی مختلفی در خصوص هتک حرمت و حیثیت وجود دارد که وکیل هتک حیثیت در کرج میتواند به آنها استناد کند. برخی از این قوانین عبارتند از:

  • ماده 16
  • ماده 17
  • ماده 18

در ادامه به تشریح این ماده های قانونی در خصوص هتک حیثیت می پردازیم.

ماده16ـ در خصوص هتک حیثیت

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

ماده17ـ در خصوص هتک حرمت

هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده18ـ در خصوص هتک حیثیت

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نقش وکیل در پرونده های هتک حرمت

معمولا مرجع تحقیق ودادگاه به شرط هتک حرمت یا حیثیت در شکایت مطرح شده توجه می کند واگر این شرط وجود نداشته باشد مبادرت به صدورقرارمنع تعقیب یا حکم بر برائت صادر میکند. اما وکیل هتک حرمت در کرج یا وکیل هتک حیثیت می تواند چنانچه سایر شرایط قانونی تشکیل جرم وجود داشته باشد، با دفاع خویش هتک حرمت را به اثبات برساند.

وکیل هتک حیثیت در کرج
وکیل هتک حیثیت در کرج

معمولا مرجع قضایی با توجه به موقعیت وجایگاه فردی واجتماعی مخاطب توهین، نشراکاذیب وافتراء این قضیه را بررسی می کند که آیا می تواند این رفتار، منجر به هتک حرمت شود یا خیر.

عموما برای اینکه دریابیم هتک حرمت یا حیثیت صورت گرفته از عرف و در واقع داوری رایج مردم هم بهره می گیریم:

قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین ویا هتک حرمت مندرج در مقررات جزائی مواد (۵۱۳)، (۵۱۴)، (۶۰۸) و (۶۰۹) قانون مجازات اسلامی و بندهای (۷) و (۸) ماده (۶) و مواد (۲۶) و (۲۷) قانون مطبوعات ‌موضوع استفسار : آیا منظور از عبارت (‌اهانت، توهین و یا هتک حرمت) مندرج در مقررات جزائی از جمله مواد (۵۱۳)، (۵۱۴)، (۶۰۸) و (۶۰۹) قانون مجازات اسلامی‌ و بندهای (۷) و (۸) ماده (۶) و مواد (۲۶) و (۲۷) قانون مطبوعات عبارت است از بکار بردن الفاظی که دلالت صریح بر فحاشی و سب و لعن دارد یا‌خیر؟ و در صورت عدم صراحت مطلب و انکار متهم بر قصد اهانت و هتک حرمت آیا موضوع از مصادیق مواد مورد ذکر می‌باشد یا خیر؟

نظرمجلس: ماده واحده- از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین و … عبارت است از بکار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام‌ حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود. و با عدم ظهور الفاظ‌ توهین تلقی نمی‌گردد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهارم دی ماه یکهزارو سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در‌تاریخ ۱۳۷۹.۱۰.۱۰ به تأییدشورای نگهبان رسیده است.

ملاحظه میشود وکیل هتک حرمت در کرج،چه قدر می تواند با تقدیم دفاعیات قانونی چنانچه حیثیت انسانی خدشه دار شود با دفاعیات مستند ومستدل یاری رسان بزه دیده باشد.

مجازات هتک حرمت
مجازات هتک حرمت

وکیل برای هتک حیثیت در کرج

تبصره ۲ ماده 30 قانون مطبوعات: ((هرگاه انتشار مطالب مذکور در ماده فوق، راجع به شخص متوفی بوده ولی عرفا هتاکی به بازماندگان وی به حساب آید، هریک از ورثه قانونی می تواند از نظر جزایی یا حقوقی طبق ماده و تبصره فوق اقامه دعوی نماید)). دقیقا هتک حرمت خدشه دار نمودن آبرو وحیثیت افراد است وبرای برخی این قدر اهمیت دارد که برای اعاده حیثیت خود مبادرت به طرح شکایت در دادسرا می نمایند وحتی برخی مبادرت به انتخاب وکیل هتک حرمت در کرج می نمایند چرا که آبرو به قدر مال انسان ارزش دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. واقعا وکیل کاربلد و حرفه ای هستند و تونستن به خوبی در کمترین زمان کار بنده رو انجام بدن. من که راضی بودم و به اطرافیانم هم معرفی کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا