بلاگ

مراحل ثبت طلاق در دفترخانه چیست؟ از 0 تا 100 + مدارک لازم

بعد از اینکه زوجین فرایند طلاق را به اتمام برسانند نیاز است که ثبت طلاق در دفترخانه نیز صورت گیرد. در ادامه به بررسی مدارک لازم و همچنین مراحل ثبت طلاق می‌پردازیم.

وکیل امیر صادقی زاده بهترین وکیل کرج

موسسه وکالت و مشاوره حقوقی صادقی‌زاده

  • شماره ثبت: 16
  • سال تاسیس: 1385
  • دانش آموخته دکترای حقوق خصوصی

بخشی از همکاریهای ما:

5/5 - (1 امتیاز)

مراحل ثبت طلاق در دفترخانه

بطور کلی میتوان مراحل ثبت طلاق را بصورت زیر خلاصه کرد:

  • دریافت حکم طلاق: اولین قدم برای ثبت طلاق در دفترخانه، دریافت حکم طلاق از دادگاه خانواده است.
  • مراجعه به دفترخانه: بعد از گرفتن حکم طلاق حداکثر 6 ماه زمان دارید به دفترخانه جهت ثبت طلاق مراجعه کنید.
  • ارائه مدارک: حکم طلاق،شناسنامه و کارت ملی زوجین، سند ازدواج و گواهی طلاق شرعی.
  • امضاء طلاقنامه: زوجین باید طلاقنامه را امضا کنند.
  • ثبت طلاق: دقترخانه طلاق را در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ثبت می‌کند.
بررسی مدارک و مراحل ثبت طلاق در دفترخانه
بررسی مدارک و مراحل ثبت طلاق در دفترخانه

در صورتی که هنوز حکم طلاق دریافت نکرده اید و یا درگیر پرونده هستید، میتوانید همین الان با بهترین وکیل طلاق کرج تماس بگیرید و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

مدارک لازم برای ثبت طلاق

مدارک لازم برای ثبت طلاق در دفترخانه عبارتند از:

  • اصل حکم طلاق
  • اصل و کپی سند ازدواج
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • رضایت نامه حضانت فرزند (در صورت وجود فرزند)
  • گواهی پرداخت مهریه (در صورت طلاق توافقی)

 آنگاه که دادنامه قطعی در مورد طلاق صادر شد، زوج یا زوجه ای که رأی به نفع او صادر شده است به همان دادگاه صادر کننده رای مراجعه می کند، و از آن مرجع درخواست صدور گواهی قطعیت و معرفی به یکی از دفاتر ثبت طلاق شهر را می نماید. دفترخانه ثبت طلاق پس از ثبت واقعه طلاق از درخواست کننده طلاق حسب مورد-زوج یا زوجه-شاهد برای جاری شدن صیغه طلاق می‌خواهد.در این خصوص می بایست اسامی شهود به همراه کارت ملی ایشان به دفتر طلاق معرفی شود.

اجرای صیغه طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه است. یا اینکه شرایط پرداخت آن به موجب رأی دادگاه قبلا  تعیین شده باشد، به گونه ای که حکایت از توافق قبلی زوجین داشته باشد. یا در همان جلسه اجرای صیغه طلاق نحوه پرداخت آن از سوی زوج تعهد شود.

البته می بایست گواهی عدم بارداری زوجه، اصل شناسنامه، کارت ملی نیز به همراه مدارک یاد شده همراه باشد.

هزینه ثبت طلاق در سال 1404

هزینه ای که برای ثبت طلاق باید پرداخت کنید به دو بخش تقسیم میشود:

  • هزینه ثبت در دفترخانه: مبلغ حق التحریر که 1 میلیون تومان است. بعلاوه هزینه های تمبر و غیره که حدود 100 هزار تومان است.
  • هزینه های مرتبط با دادرسی: هزینه ثبت دادخواست طلاق در دادگاه خانواده که 200 هزار تومان است. بعلاوه هزینه های جانبی مانند حق الوکاله و غیره.

مدت اعتبار حکم طلاق چقدر است؟

مدت اعتبار حکم طلاق طبق قانون، 6 ماه است. دقیقا 6 ماه بعد از ابلاغ راع طلاق، مرد و زن باید به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و صیغه طلاق را توسط سردفتر جاری و به صورت رسمی آن را ثبت نمایند.

اگر زوج حکم طلاق را به دفترخانه ارائه دهد، ولی بعد از گذشت یک هفته از تاریخ ارائه آن در دفترخانه حاضر نشود، ابتدا سردفتر از آن‌ها می‌خواهد تا در دفترخانه حاضر شود. اگر آن‌ها همچنان به دفترخانه مراجعه نکنند و هیچ عذر موجهی برای غیبت خود نیاورند یا یکی از آن‌ها (خلاف دستور دادگاه) برای حضور امتناع نماید، صیغه طلاق اجرا و ثبت می‌شود. البته نتیجه آن نیز به صورت غیر حضوری به زوجین ابلاغ می‌شود.

مدت اعتبار حکم طلاق همانطور که گفته شد 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است. در حالی که مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش 3 ماه از تاریخ ابلاغ  آن است.

هرگاه درخواست طلاق از سوی زوجه باشد به آن طلاق گویند؛ اگر درخواست طلاق برابر ماده 1133 قانون مدنی از طرف مرد باشد بدان گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه طلاق گویند.

به این نکته توجه داشته باشید که شروع محاسبه از زمان قطعیت رای محسوب میشود.

طلاق از جمله دعاوی است که قابل فرجام خواهی است. یعنی زمانی حکم قطعی  میشود که دیوان عالی کشور حکم صادره را جهت طلاق تایید کند، یا 20 روز از مهلت فرجام خواهی بگذرد و طرف مقابل به رای اعتراض نکند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا