حقوقی

بهترین وکیل فک رهن در کرج، الزام به فک رهن اموال

اگر ملک یا مالی را در رهن قرارداده اید و بعد از تسویه دیون، رهن گیرنده حاضر به فک رهن نیست، حتما به وکیل فک رهن در کرج مراجعه کنید.

وکیل امیر صادقی زاده بهترین وکیل کرج

موسسه وکالت و مشاوره حقوقی صادقی‌زاده

  • شماره ثبت: 16
  • سال تاسیس: 1385
  • دانش آموخته دکترای حقوق خصوصی

بخشی از همکاریهای ما:

5/5 - (1 امتیاز)

وکیل الزام به فک رهن کرج کیست؟

یک وکیل پایه یک دادگستری که مسلط به موارد حقوقی و کیفری مرتبط با رهن مال و شرایط فک رهن باشد، و تجربه کافی در رسیدگی به رای الزام به فک رهن را داشته باشد وکیل فکر رهن در کرج می گوییم.

منظور از رهن چیست؟

عقد رهن به این معنی است که شخصی که به دیگری مدیون است یعنی بدهی دارد مال خودش را در گرو و وثیقه طلبکار قرار می دهد.

علت این عمل حقوقی این است که شخص طلبکار آسوده خاطر باشد که بدهکار اگر مبلغ بدهی را پرداخت نکرد به مال مورد رهن مراجعه کند، وبا فروش آن طلب خود را وصول کند.

وکیل فک رهن در کرج
وکیل فک رهن در کرج

این عمل حقوقی بیشتر در مورد بانک ها صورت می گیرد که وام وتسهیلات را وقتی به وام گیرنده میدهند، از شخص بدهکار وثیقه ای بابت طلب می گیرند که در مورد تسهیلات با قیمت بالا، بدهکار ملک غیرمنقولی باید در رهن بانک بگذارد. به بدهکار راهن وبه طلبکار مرتهن میگویند.

جهت دریافت مشاوره تخصصی از وکیل پایه یک دادگستری حرفه ای و خبره، با بهترین وکیل کرج تماس بگیرید.

چه اموالی را میتوان در رهن قرار داد؟

از نظر حقوقی، رهن به منظور وثیقه طلب است. اینکه چه اموالی را میتوان در رهن قرار داد باید گفت: اموالی را میشود در رهن قرارداد که قابلیت نقل وانتقال برای آن شرعا وقانونا وجود داشته باشد.

مثلا مالی که قبلا مهریه زنی قرارداده شده از جانب مرد دیگر قابلیت در رهن گذاردن ندارد.

یا مثلا در رهن گذاردن مال موقوفه در حقوق ما پذیرفته نیست یا نمیشود مال فاسد شدنی را در رهن قرارداد.

مثلا هزارکیلو هنداونه را به نوعی که در هوای آزاد خراب وغیرقابل مصرف میشود.

آنچه به عنوان شرایط خاص در مورد عقد رهن قابل ذکر است اینکه مال مرهون باید عین معین باشد یعنی مالی باشد که وجود خارجی داشته باشد. و با ضمیر اشاره این و آن بتوان از آن یاد کرد. مثل این سنگ این ساختمان.

در واقع مالی که با چشم سر در لحظه انعقاد عقد رهن بتوان آن را مشاهده کرد. به همین جهت قانون مدنی ما می گوید رهن دین ومنفعت باطل است.

فرض کنید حسن صد میلیون تومان از علی طلبکار است نمیتواند به حسین که میخواهد از او صد میلیون تومان قرض بگیرد بگوید صد میلیون تومان از علی طلبکارم. این صدمیلیون قرض من از علی در رهن توباشد تا من بدهی ام را به تو پرداخت کنم. یا اینکه شخصی نمی تواند منافع یک سال باغش را در رهن طلبکاربگذارد.

فک رهن چیست؟

حالا که معنی رهن را دریافتیم باید پرسید که مقصود از فک رهن چیست؟ وکیل فک رهن در کرج چنین پاسخ می دهد: فک در ادبیات عرب به معنی جداشدن است و هنگامی معنا می یابد که دلیلی دیگر برای ادامه یافتن عقد رهن نباشد.

عقد رهن تبعی است یعنی وابسته به این است که شخصی بدهکار به دیگری باشد. مثلا اگر بانک طلبکار باشد و مدیون همه اقساط را پرداخت کند در پایان مدت که بدهکار همه بدهی اش را پرداخت میکند دلیلی ندارد که همچنان ملک بدهکار در رهن طلبکار باقی بماند. اگر بانک نسبت به آزاد کردن ملک بدهکار سابق اقدام نکند او چاره ای غیر از اینکه به دادگاه مراجعه کند ندارد و از دادگاه درخواست صدور حکم فک رهن کند.

وکیل الزام به فک رهن در کرج
وکیل الزام به فک رهن در کرج

گاهی اوقات موضوع فک رهن در غیر از حالت فوق است. چه بسا که سازنده ای، عرصه ای که آپارتمان ساخته و آنرا به دیگران فروخته است را در ابتدای ساخت وساز در رهن بانک قرار داده و وام گرفته است. بدیهی است وقتی عرصه ملک در رهن باشد نقل وانتقال اعیان (آپارتمان) با مانع قانونی مواجه است. در این حالت نیز خریدار آپارتمان باید دادخواست فک رهن را علیه فروشنده تقدیم دادگاه نماید.

سوالات متداول از وکیل الزام به فک رهن کرج

سؤالی که معمولا از وکیل فک رهن در کرج پرسیده میشوداین است که: آیا انتقال مال از سوی مالک در شرایطی که ملک در رهن است وصف کیفری دارد؟ یعنی می شود بابت آن شکایت کیفری کرد؟

به نظر خیر این موضوع وصف جزایی ندارد.

سؤال دیگری که معمولا از وکیل الزام به فک رهن در کرج پرسیده می شود این است که: اگر بدهکاری ادعا کند که بدهی اش را به طلبکار یا مرتهن پرداخت کرده است می تواند دعوی فک رهن را در شرایطی که مالش را به رهن او گذارده است علیه او مطرح کند؟

وکیل الزام به فک رهن در کرج چنین پاسخ می دهد: توانستن که می تواند اما مسأله اینجاست بری الذمه بودن یا طلبکار نبودن باید به قدری اثبات شده باشد که دادگاه در مورد بدهکار نبودن بدهکار به درجه ای از اقناع وپذیرش این ادعا رسیده باشد. که نهایتا حکم به الزام به فک رهن صادر کند.

سؤال دیگری که معمولا از وکیل فک رهن در کرج پرسیده میشود این است که آیا با توافق میشود عقد رهن را بر هم زد؟

پاسخ اینکه با توافق طرفین هر عقدی را میشود بر هم زد. عقد رهن را هم میشود با توافق راهن ومرتهن برهم زد ولی معمولا مرتهن در زمانی برای به هم زدن عقد رهن رضایت دارد که بدهکار یا همان راهن، نسبت به پرداخت دین خود اقدام کند.

وکیل دعاوی فک رهن کرج
وکیل دعاوی فک رهن کرج

سؤالی که از وکیل فک رهن در کرج پرسیده میشود الزام به فک رهن مستند به کدام ماده قانونی است؟

اصول حقوقی ما گویای این موضوع است واینکه میتوانید از ماده 790 قانون مدنی بهره بگیرید.

سؤال دیگر اینکه با فوت راهن یا مرتهن عقد رهن به هم میخورد؟

خیر منفسخ نمیشود ولی در صورت فوت مرتهن، راهن میتواند تقاضا کند که مال مورد رهن به تصرف شخص ثالثی که به تراضی او وورثه معین میشود داده شود. برای مطالعه بیشتر میتوانید به کتاب رهن امیرصادقی زاده (انتشارات خرسندی) مراجعه کنید.

بهترین وکیل فک رهن کرج

جهت دریافت مشاوره تخصصی و تعیین وقت ملاقات با وکیل الزام به فک رهن در کرج، با شماره های درج شده تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا