خانواده

شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق چیست؟ قانون جدید ملاقات با فرزند

در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگر پدر و مادر کودک در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از والدینی که طفل تحت‌حضانت او نیست حق ملاقات و دیدار با طفل خود را دارد. و والدین کودک می­‌توانند در مورد زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن با یکدیگر توافق کنند. در صورتی که میان آن‌ها اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه خانواده، تکلیف این موارد را معیّن می­کند؛ بنابراین هر یک از والدین حق دارند که در فاصله‌ی زمانی معین، با کودک خود ملاقات کنند.

وکیل امیر صادقی زاده بهترین وکیل کرج

موسسه وکالت و مشاوره حقوقی صادقی‌زاده

  • شماره ثبت: 16
  • سال تاسیس: 1385
  • دانش آموخته دکترای حقوق خصوصی

بخشی از همکاریهای ما:

5/5 - (1 امتیاز)

قانون جدید ملاقات با فرزند

معمولاً دادگاه‌ها با توجه به سن طفل و وابستگی‌های عاطفی، ساعات یا یک روز یا دو روز از آخر هفته را به این کار اختصاص می­‌دهند. و گفته می­‌شود ملاقات بیش از این با شخصی که حضانت را به عهده نداردصحیح نیست. چرا که باعث اختلال در حضانت و دوگانگی در تربیت کودک می­‌شود.

شرایط و قانون ملاقات فرزند بعد از طلاق چیست؟
شرایط و قانون ملاقات فرزند بعد از طلاق چیست؟

اما نمی­‌توان به طور کلی پدر یا مادری را که حضانت به عهده او نیست، از ملاقات با فرزندش منع کرد. چرا که این کار برخلاف قانون است. با این حال اگر ملاقات با پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست واقعاً برای کودک خطرناک باشد و موجب وارد شدن ضرر به او شود، دادگاه می­‌تواند فواصلی را که برای ملاقات تعیین می­‌کند، طولانی‌تر باشد. و مثلاً به جای هفته‌ای یک بار، ماهی یک بار یا هر چند ماه یک بار تعیین کند. یا ملاقات با حضور اشخاص دیگری انجام گیرد. در صورت بروز مشکل شما می‌توانید از وکیل خانواده کرج مشاوره و راهنمایی بگیرید.

آیا فرزند میتواند مانع از ملاقات والد شود؟

البته زمانی که ملاقات با کودک، موجب ترس از به خطر افتادن جان او شود، و یا این­که پدر یا مادر حالت خطرناک روانی داشته باشند، برای جلوگیری از صدمه به فرزند، می‌­توان با حکم دادگاه مانع از دیدار یکی از والدین که دچار چنین مشکلی هستند، با فرزندشان شد. همچنین اگر طفل مایل به ملاقات با یکی از والدین خود نباشد، اجرای احکام با دستور دادگاه اعمال حق ملاقات طفل را به تاخیر می‌اندازد، تا با مشاوره خانواده شرایط روحی لازم برای طفل جهت ملاقات حاصل گردد.

در صورت ممانعت از ملاقات فرزند چه باید کرد؟

حال اگر با ملاقات کودک مخالفت شود، چه اتفاقی رخ می­‌دهد؟ آیا ضمانت‌اجرایی برای این کار پیش‌بینی شده است؟ باید اشاره کرد که، در صورتی که پدر یا مادری که دارای حق حضانت است، از ملاقات طرف دیگر جلوگیری کند، با رای دادگاه کیفری برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت (تا ده میلیون ریال) و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

در برخی موارد امکان این وجود دارد که پدر و مادر به نفع همدیگر از حق حضانت خود صرف نظر کنند؛ بنابراین قرارداد‌هایی درمورد حق حضانت بین خود منعقد می­‌کنند، که اگر برخلاف مصلحت کودک نباشد، معتبر است و طبق آن عمل می­‌شود. اما از آن‌جایی که حضانت تکلیف والدین است، پدر و مادر نمی­‌توانند این تکلیف را از خود ساقط کنند و طفل را بی‌سرپرست رها نمایند.

قوانین مهم ملاقات فرزند بعد از طلاق

ماده ۴۱ـ قانون حمایت خانواده: هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند. ویا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

ماده۴۳ـ قانون حمایت خانواده:حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده با مادر آنها است مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادسـتان، اعطای حضـانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

ماده۵۴ ـ قانون حمایت خانواده:هرگاه مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا